Forta Contextului

Contextul in care se desfasoara comunicarea poate avea influente radicale asupra comportamentului celui care primeste mesajul. Am sa va spun o poveste adevarata care pe mine m-a surprins asa cum cred ca vi se va intampla si voua. Adica una e sa iei fraza despre contextul in care are loc comunicarea – cumam spus mai sus – la modul teoretic si alta e sa vezi ce se poate efectiv intampla.

Doi psihologi de la Princeton University – J. Darley & D. Batson – au facut un test cu studenti de la seminarul teologic, avand ca tema povestea samariteanului milostiv ce apare in Evanghelia dupa Luca. Cei doi psihologi s-au intalnit individual cu fiecare participant la test si le-au cerut sa redacteze repede un scurt discurs pe o tema biblica data si apoi sa prezinte discursul in cladirea din apropiere. Ce nu stiau participantii, era ca in drumul lor catre locul unde trebuia prezentat discursul se vor intalni cu cineva care statea intins pe jos si gemea si tusea ca si cum i-ar fi rau si nu ar putea merge. Intrebarea era cine se va opri sa-si ofere ajutorul. Mai mult decat atat, inainte sa primeasca tema discursului fiecaruia i s-a pus in fata un chestionar in care intrebarile atingeau subiecte ca: religia poate fi un ajutor pentru altii, implinirea spirituala presupune si generozitate fata de semeni, relevanta profesiei de cleric si tot asa. In plus, inainte de a pleca participantul catre locul in care trebuia sustinut discursul cei doi cercetatori se uitau la ceas si faceau remarci clare de tipul: nu e nici o graba sa ajungi si daca vrei poti sa mai stai aici pentru ca ai timp suficient, oh esti in intarziere si trebuie sa te grabesi tare.

Daca am intreba pe cineva neutru ar spune ca aproape sigur fiecare seminarist de la teologie se va opri sa-l ajute pe cel intins pe jos si care se afla in drumul lor.

Rezultatul testului: din grupul seminaristilor care stiau ca sunt in intarziere doar 10% s-au oprit, iar din grupul celor care stiau ca au timp suficient au oferit ajutorul 63%. Deci contextul in care primim mesaje ne poate face sa ne schimbam radical comportamentul chiar si cand in discutie sunt aspecte de care tinem cont in fiecare zi (ex. compasiunea).

Aici marketingul direct poate veni cu un plus fata de alte metode de comunicare deoarece in anumite cazuri putem avea controlul acestui context in care alegem sa comunicam si il putem face sa ne fie un suport adevarat in mesajele comunicate.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s