Lectia de 11,000EUR

Povestea e reala, din pacate. Domeniul si modelul de business nu au deloc importanta. Un tanar onorabil si entuziast s-a hotarat sa devina antreprenor. Gata, cu munca pentru altii. Va munci in primul rand pentru el si tot el va stabili regulile 😉 Si in plus va face business intr-o zona care ii place. Cetateanul avea o idee despre un business care va merge struna. Si-a intrebat prietenii despre ideea lui si toti fara exceptie erau convinsi de succesul imediat, unii dintre ei – cei care si-au permis – i-au dat si cateva sfaturi. Apoi tanarul s-a ocupat de tot: gasirea unui spatiu, chirie negociata “la sange”, mobilier, angajari (2 buc), tel fix, internet, pagina web, tel mobil si tot ce trebuie pentru a putea functiona. S-a gandit si la promovare si a ales sa faca un spot radio care sa ruleze la un post care chiar el il urmarea cu placere. Cu totul cam 11,000EUR.

Nu s-a intamplat nimic! Parca nici nu exista! Nici macar prietenii nu au cumparat de la el. Ciudat … pentru ca ideea lui era ok si s-a si promovat. M-a intrebat daca as putea sa-l ajut cu o strategie de marketing.

#1: Pai, niciodata sa nu ceri parerea prietenilor. Vei auzi exact ce iti doresti sa auzi si asta nu te ajuta deloc sau aproape deloc. Prietenii te incurajeaza si considera ca-ti fac un bine daca iti “ofera increderea lor”. D’aia sunt prieteni.

#2: Daca ai o idee si vrei sa sti daca e buna si functioneaza trebuie sa o testezi. O idee nu este buna daca iti place tie, ci daca piata o considera buna. Sa testezi o idee inseamna sa convingi pe cineva sa parcurga “drumul” de la prospect la client. Asta chiar inseamna ceva! Mai multe testari te vor ajuta sa-ti adaptezi si rafinezi ideea exact la ce cere piata. Adica sa-ti creezi premisele succesului. Sa te apuci sa investesti inainte de a sti daca ideea ta va functiona mi se pare ca e totuna cu a juca la loto. Si la loto castiga cumplit de putini.

#3: Solutia corecta este sa ai o strategie de marketing inainte de a incepe business-ul, nu dupa ce vezi ca nu merge de la sine. O strategie de marketing te va face sa-ti cunosti competitia, sa te pozitionezi corect, sa-ti cunosti potentialii clienti si drumul pana la ei, sa te diferentiezi, sa te promovezi, sa comunici cum trebuie, cand trebuie si catre cine trebuie.

#4: Sa investesti intr-un spot radio si apoi sa alegi un canal de comunicare doar pentru ca iti place tie muzica difuzata nu e naivitate. Se numeste altfel, iar banii cheltuiti asa se numesc taxa (pe chestia asa care nu e naivitate).

Lista ar putea continua, dar cred ca e suficient. Poate ca asa sucomba multe vise. O lectie de 11,000EUR, atat de dura si aspra cred ca doare pe oricine 🙂

Anunțuri

12 responses to “Lectia de 11,000EUR

  1. Tot respectul pentru curajul antreprenorului. Ca iti trebuie asa ceva in ziua de azi ca sa pornesti ceva. Am fost tentat sa spun ca 11000 euro nu e mare lucru daca vorbim de un start-up ce se vrea serios. In vremurile astea, insa, e. Corect, nu e ok sa investesti intr-un spot radio doar din motivul expus de tine. E ok, dar daca e de bagat bani acolo. Si ajungem iar la strategia de marketing. Care e clar ca nu a existat daca vorbim de asemenea motiv de promovare.
    Sunt curios ce produs avea antreprenoru’… 🙂

  2. Ideea nu era de produs / serviciu, ci de modul in care cineva poate gandi sa cheltuie banii. Pe mine asta m-a surprins, mai ales ca erau banii lui + o parte imprumutati !!! Bine ca nu au fost mai multi. Cred insa ca sunt multe idei care „mor” pe un calapod asemanator. Sau poate fi cazul unor companii care vor sa se extinda catre o noua directie de business avand aceeasi atitudine. Mie mi se pare destul de evident cum trebuie procedat. Sau macar sa aiba instinct de conservare si daca tot nu se pricep sa faca un minim de efort si sa apeleze la cineva care are habar. E ceva ce tine de bunul-simt … aplicat in mod sistematic 🙂 (asta e chiar un principiu !!!)

  3. Ai dreptate Alex, multe idei mor din cauza ca nu sunt implementate corect. Antreprenorul in cauza e orice dar nu antreprenor, doar pt ca a avut o idee de bussiness nu e antreprenor. Cu banii dati aiurea mai bine isi platea o scoala (sau macar jumatate din ea) care sa-l invete sa porneasca si sa dezvolte o afacere. El saracul nici bussiness plan nu cred ca a avut, dar sigur avea in cap un ROI (return of investment) rapid si calculat gresit :)))

  4. @Espe: ai fost ceva mai aspru decat mine 🙂
    Dar ai atins un subiect interesant: cine mai sta sa invete, sa isi cumpere carti de specialitate, sa le citeasca si sa-si bata capul sa le inteleaga, sa-si infranga orgoliul si sa intrebe pe cineva care stie, s.a.m.d. !? Evident o intrebare retorica!
    Stiu pe cineva care intra in librarie si isi cumpara carti de specialitate pentru ca lucreaza in domeniu, dar nu le-a deschis niciodata. So, iarasi bani cheltuiti aiurea, dar macar o face frumos 😉

  5. Stiu si eu pe cineva care nu a deschis in viata lui o carte pana la momentul start-up-ului. Si acum e in varf in domeniu. Ce-i drept, pe parcurs a inceput sa citeasca. Dar la inceput, zero.
    Bottom line, depinde de cele mai multe ori de bani.

    • OK, dar tot a inteles ca are nevoie de informatie si ca lucrurile se fac / intampla intr-un anume fel. Mai bine mai tarziu decat niciodata.
      Btw, si la loto exista castigatori. Insa ei reprezinta exceptia 🙂

  6. Si la loto e la fel: cu cat bagi bani mai multi, cu atat ai sanse mai mari 🙂
    Intotdeauna e loterie, daca e sa o luam asa. N-ai vazut imperii in devenire, cu super strategii de marketing si zeci de proiectii and all care au dat gres din start? Sunt convins ca da. Piata se schimba, regulile se schimba. Ideea e sa reusesti sa „calibrezi” investitia. Si da, iti trebuie (macar) un business plan.

  7. Sa fim seriosi…te arunci asa, cu capul inainte in perioada asta si dai teancul de 11000 ?
    E o perioada in care fiecare mie conteaza, si dupa fiecare euro investit astepti rezultate…
    nu-mi pot dat cu parere ca ai fost zgarzcit cu detaliile domeniului de activitate, insa lectiile pe care le-ai dat tu imi suna foarte rezonabile 🙂

    • Cred ca fiecare centima conteaza, dar poate ca unii fac bani prea usor sau nu s-au maturizat. Pe cat de fara sens mi se pare modul in care a actionat cetateanul, pe atat de firesc i se parea lui. Cand a tras linie si a vazut rezultatul, replica a fost: „macar am incercat”.
      Fara comentarii 🙂

  8. Ca la loto, cum bine ai zis.

  9. Mi se par lucruri de bun simt cele 4 puncte spuse de tine, probabil entuziasmat de idee a uitat ca daca nu faci ce trebuie poti pierde tot.

    • Cred ca entuziasmat de idee a uitat de mai multe 🙂 Trist e ca tot nu ii e clar ca a gresit si considera ca afost vorba doar de ghinion 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s